Klantenservice. 033 298 09 26
Op werkdagen bereikbaar van 09:00 - 18:00
Of stuur een e-mail

3 tips voor sneller internet op kantoor

5 september 2016

Surfen over webpagina’s in de browser, (HD) video’s streamen en grote bestanden up- en downloaden. Allemaal handelingen die tegenwoordig ingebakken onderdeel zijn van onze bedrijfsprocessen op kantoor. We ervaren internetverbinding dan ook als vanzelfsprekend – een algemeen goed. Maar een snelle (stabiele) internetverbinding is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Het blijkt namelijk dat een trage internetverbinding als grootste frustratie op kantoor wordt ervaren (BIT, 2016). Ook blijkt traag internet een groot probleem op scholen te zijn (RTL, 2015).

Waar Nederland vroeger nog de top van de breedband internetverbindingen domineerde, zijn we inmiddels flink afgezakt. Het huidige verschil met de nummer één, Zuid-Korea, is maar liefst 8 Mbps als het gaat om de gemiddelde internetsnelheid (Dospeedtest, 2016). En dat is een probleem, want hierdoor blijft innovatie uit. Maar waar problemen zijn, zijn oplossingen. En glasvezel is daar één van.

Innovatie is afhankelijk van de internetsnelheid

De opkomst en adoptie van het internet in Nederland zijn zeer snel gegaan. Onze bedrijfsprocessen zijn gewoon meegegroeid en eigenlijk ongemerkt (vaak volledig) afhankelijk geworden van het internet. Een vertraging of storing zorgt er dan ook voor dat wij ons werk niet meer (goed) uit kunnen voeren. En op de lange termijn zorgt dat dus voor het uitblijven van innovatie. Een snelle en stabiele internetverbinding is daarom een must. Zeker als we in het achterhoofd houden dat we digitale revolutie nog in volle gang is.

Lees ook:  5 lachwekkend eenvoudige tips om thuis uw Wi-Fi signaal te verbeteren

 

Sinds de komst van glasvezel kunnen hogere snelheden worden bereikt en zijn netwerkverbindingen meer stabiel. Maar er zijn nog een hoop bedrijven niet overgestapt op glasvezel. Voor grote bedrijven is het vaak geen probleem. Zij regelen de aanleg van glasvezel gewoon zelf. Maar het blijkt dat het, vooral voor kleine bedrijven, ZZP’ers en start-ups, vaak een te hoge kostenpost is. Zij zijn dan ook genoodzaakt om met andere bedrijven samen te werken.

Realiseer sneller internet met deze 3 eenvoudige tips

Wij begrijpen dat dat lastig is en dat glasvezel niet altijd direct de ultieme oplossing is. Daarom hebben we voor u (met o.a. dank aan Computable) een aantal tips geselecteerd om toch uw huidige internetverbinding te verbeteren. Of om u te behoeden voor eventuele fouten en uw zaken op voorhand goed voor elkaar te hebben.

1. Vraag naar de ‘Routing Policies’

Zeer regelmatig is het aantal Mbit dat u daadwerkelijk kunt gebruiken veel lager dan u met uw internetprovider heeft afgesproken. Dat kan komen door de manier waarop uw netwerk is vormgegeven. Het komt namelijk vaak voor dat de provider aan de voorkant een snelle internetverbinding aanlegt, maar dat die snelheid aan de achterkant niet eens geleverd kan worden. Is uw voorkant dus op een degelijke manier ontworpen, maar ervaart u de beschikbare bandbreedte toch als een probleem? Dan is de kans groot dat dit aan de achterkant wordt veroorzaakt. U zult dan een aantal dingen moeten ophelderen bij uw internetprovider. U wilt bijvoorbeeld weten wat een knelpunt (bottleneck)  in het proces kan zijn. En wilt weten hoe deRouting Policies’ eruit zien. Wanner u deze inzichten heeft, bent u beter in staat om een geschikte provider te selecteren of afspraken te maken met betrekking tot uw (mogelijk speciale) verbinding. 

2. Betere oplossing in de SLA in geval van een storing

Vaak wordt bij een storing een tegemoetkoming op het abonnementsgeld geboden, zoals een korting van 25%. De waarde van die tegemoetkoming komt echter bij lange na niet in de buurt van het verlies dat wordt geleden als bijvoorbeeld 10 werknemers een halve dag hun werk niet uit kunnen voeren. De arbeidstijd is namelijk vele malen kostbaarder. Het is daarom aan te raden om aan uw internetprovider te vragen welke alternatieve oplossingen hij kan bieden. Zo weet u of u in geval van storing een oplossing krijgt waar u écht iets mee kan.

3. Duidelijkheid over de beschikbare bandbreedte

Zoals hierboven beschreven, komt het vaak voor dat u minder gebruikt dan u in feite heeft afgesproken. Het is daarom verstandig om na te gaan wat voor afspraken er zijn gemaakt in de SLA. Antwoord op de volgende vragen zijn daarbij van groot belang:

  • Wat is de beschikbare bandbreedte en hoeveel Mbit’s moet de internetprovider daadwerkelijk leveren?
  • Wat is het minimale percentage van het aantal afgesloten Mbit’s dat u moet kunnen benutten en wat zijn de bijbehorende beperkingen?

Als het gaat om de SLA of problemen die kunnen optreden in het netwerk is het zaak dat een leverancier open en transparant met u communiceert. Zo weet u wat u kunt verwachten en weet de leverancier ook wat uw verwachtingen zijn.

Helpen geen van bovenstaande tips voor uw probleem? Neem dan een kijkje op Wikihow. Zij hebben een helder overzicht van wat u zelf kunt doen aan uw verbinding, hardware en netwerk. Is uw internet daarna nog onverklaarbaar traag? Dan kan bufferbloat nog een oorzaak zijn. Hier leest u wat bufferbloat is.

Heeft u verder nog hulp nodig of heeft u vragen over het aanleggen van een glasvezelverbinding (of koperverbinding) kunt ook terecht bij een van onze specialisten. Wij staan u graag te woord.

Bron: Computable
Afbeelding: Michael Coghlan, Flickr

Blijf op de hoogte, meld u aan voor de nieuwsbrief