Klantenservice. 033 298 09 26
Op werkdagen bereikbaar van 09:00 - 18:00
Of stuur een e-mail

Toekomstproof datacenter: hoe en waarom?

15 februari 2016

De hedendaagse gesprekken over IT-infrastructuur veranderen, met name de inhoud verandert. Toch blijven datasnelheid en betrouwbaarheid hierin belangrijke onderwerpen. Bij het gebruik van onder andere mobiele en sociale media, cloud computing en big data moet er met veel dingen rekening gehouden worden. 

Verwachting

Dataverwachting 2020

We hebben continue te maken met vele uitdagingen op verschillende gebieden van IT. Denk aan groei en behoud, risico en werking of efficiëntie en kosten-

beheersing. Dat er in 2020 44 triljoen GB aan data wordt verwacht, en dan ieder jaar verdubbeld, geeft wel aan dat er in de toekomst veel wordt gevraagd van de infrastructuur (EMC, 2014).

Als we het geheugen van het digitale universum zouden uitdrukken door mobiele tablets op elkaar te stapelen, zou deze in 2013 voor tweederde de afstand van de aarde naar de maan gehaald hebben.

In 2020 zouden er maar liefst 6,6 stapels mobiele tablets van de aarde naar de maan lopen.

Eisen aan infrastructuur

Volgens een IDC studie (2014) geeft 71% van de organisaties aan dat hun IT-infrastructuur een belangrijke rol speelt bij het genereren van winst. Zoiets essentieels moet dan ook altijd optimaal functioneren. Bijna de helft van de gebruikers geeft aan dat hun datacenter veiligheid als belangrijkste doel heeft. Toch denkt slechts minder dan 10% senior IT-uitvoerders dat hun infrastructuur toekomstproof is. 

Toekomstproof datacenter

Als u investeert in een datacenter of serverruimte, wilt u daar natuurlijk zo lang mogelijk van profiteren. Zo helpt het kiezen van het juiste koelingssysteem enorm: u kunt kosten besparen terwijl u inspeelt op de vergrotende behoefte van het vermogen en verbruik. Duurzaam inrichten is een logische stap om te maken en zo gingen Google, KPN, T-Mobile en Vodafone u al voor. Achterblijven is geen optie! 

Bron: EMC: Digital Universe (2014)

Bron: IDC Study (2014)

Blijf op de hoogte, meld u aan voor de nieuwsbrief